Administrativ handläggare med inriktning HR och ekonomi

Sista ansökningsdag: 2025-10-23

Referensnummer: 74577

Roll: Handläggare

Ort: Stockholm

Omfattning: Heltid

Välkommen till Myndigheten för delaktighet (MFD) – den lilla myndigheten med det stora uppdraget. Vårt uppdrag är att främja tillgängligheten i samhället så att personer med funktionsnedsättning kan delta på lika villkor som andra i ett samhälle med mångfald som grund. Vi är även förvaltningsmyndighet för ledarhundsverksamheten och ska fullgöra de uppgifter som följer av lagen (2023:692) om dispositionsrätt till ledarhund. Läs mer om MFD:s verksamhet här https://www.mfd.se/

Myndigheten växer i både uppgifter och personal och vi behöver stärka det administrativa stödet till våra funktioner för HR och ekonomi. Om du är en person med hög servicekänsla och samarbetsförmåga som vill arbeta med administrativa uppgifter med inriktning HR och ekonomi och samtidigt vill bidra till ett tillgängligt samhälle för personer med funktionsnedsättning är du den person vi söker.

VÄNLIGEN OBSERVERA att ansökan ska ske via MFD, använd därför följande länk: https://web103.reachmee.com/ext/I021/1651/apply?site=6&lang=SE&validator=546bfd9c12f828b5077a49c5e54dd7c0&job_id=67

Om tjänsten

Du kommer att vara en del av Avdelningen för verksamhetsstöd med ett tiotal engagerade och serviceinriktade medarbetare som ger stöd till myndighetsledning och medarbetare i frågor som rör HR, intern styrning och kontroll, ekonomi, inköp och avtal, förvaltningsjuridik, IT/telefoni och informationssäkerhet, registratur och dokumenthantering samt reception och lokaler.

Vi erbjuder dig en arbetsplats med korta beslutsvägar och där vi lär oss när vi arbetar och tar nya vägar när vi behöver. Vi arbetar aktivt med att utveckla vårt arbetssätt till agilt och tillitsbaserat. Att arbeta i effektiva team är en del i detta arbete. Vi erbjuder en flexibel arbetsplats i nya fina lokaler med möjlighet till visst distansarbete och där du får vara en del i arbetet med samhällsviktiga frågor.

MFD är en liten myndighet och det betyder att varje medarbetare och dennes kompetens spelar stor roll för att vi ska lyckas med vårt uppdrag. Välkommen att vara med på vår resa!

Dina arbetsuppgifter i huvudsak

Rollen som administrativ handläggare med inriktning HR och ekonomi är mångsidig och varierande och innebär att både vara ett kvalificerat stöd och självständigt ansvara för uppgifter inom ansvarsområdet. Du arbetar nära myndighetens HR-generalist och verksamhetscontroller och kan vid behov även ge administrativt stöd till myndighetens inköpsfunktion i dokumenthantering och avtalsuppföljning. Du fyller en viktig funktion i administration av främst personal- och löneärenden samt fakturahantering. De huvudsakliga arbetsuppgifterna består av arbete och stöd i myndighetens personal- och löneadministrativa system, rekryteringsadministration, hantering av personalakter och andra handlingar samt hantering av lönestatistik och nyckeltal inom personalområdet. Du planerar och administrerar introduktion av myndighetens nyanställda och praktikanter. Du ger kvalificerat stöd i ekonomiadministration och hanterar självständigt fakturor, arvoden och ersättningar. I rollen ingår även att vara kontaktperson mot myndighetens samarbetspartners och leverantörer inom HR och ekonomi. I rollen ingår även att kunna ge kvalificerat användarstöd i Excel.

Vem är du?

Kvalifikationer
Vi söker dig som har
- Eftergymnasial utbildning inom HR, förvaltningskunskap eller annan utbildning som bedöms likvärdig för tjänsten
- Minst tre års aktuell arbetslivserfarenhet av kvalificerat administrativt arbete inom HR
- Dokumenterat god kunskap om och praktisk erfarenhet av Microsoft Office-paketet, särskilt Excel
- God vana av att arbeta i digitala system, såsom personal- och lönesystem
- Mycket god förmåga att kunna kommunicera på svenska i såväl tal som skrift

Meriterande
- Minst två års arbetslivserfarenhet från offentlig sektor
- Erfarenhet av rekryterings- och/eller ekonomiadministration inom offentlig verksamhet
- Erfarenhet av arbete i Visma Proceedo och Primula
- Erfarenhet av att tillämpa lagar och andra regelverk inom HR-området, ekonomi eller statlig förvaltning

Personliga egenskaper
För att trivas i rollen som administrativ handläggare på MFD måste du vara strukturerad, ansvarstagande och noggrann. Du har ett sinne för detaljer utan att fastna i dem. Du ser möjligheter snarare än hinder och arbetar lösningsorienterat och självständigt både ensam och i grupp. Du har en förmåga att effektivt och med bibehållet lugn hantera flera uppgifter samtidigt, även om de är oplanerade. Du tycker om att självständigt förbättra och effektivisera arbetsrutiner och arbetssätt. Du är kommunikativ och serviceinriktad och ser det som en självklarhet att vara en del i ett team och att ta ett gemensamt helhetsansvar för uppdraget samtidigt som du har integritet och ett gott omdöme att hantera känsliga uppgifter.


Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Provanställning tillämpas.
Välkommen med din ansökan, senast den 23 oktober 2025.

VÄNLIGEN OBSERVERA att ansökan sker via MFD, använd därför följande länk: https://web103.reachmee.com/ext/I021/1651/apply?site=6&lang=SE&validator=546bfd9c12f828b5077a49c5e54dd7c0&job_id=67

Kontaktpersoner
I denna rekrytering samarbetar MDF med rekryteringsföretaget Poolia. Har du frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta rekryteringskonsult Camilla Elfving – camilla.elfving@poolia.se alternativt 070-551 30 31.

Facklig företrädare för Saco, Ida Gulbrandsen, nås på telefon 08-600 84 61. Facklig företrädare för ST, Karl Holzwart Kristiansson, nås på telefon 08-600 84 75.

Övrigt
MFD är en inkluderande organisation som vill leva som vi lär. En jämn könsfördelning och mångfald är något vi ser som en styrka i verksamheten.

Kontaktperson
Camilla Elfving