
Domstolshandläggare till Arbetsdomstolen
Sista ansökningsdag: 2025-09-03
Referensnummer: 74259
Roll: Handläggare
Ort: Stockholm
Omfattning: Heltid
Vill du arbeta med administration och handläggning på en specialdomstol? Vill du vara med och utveckla arbetet på Arbetsdomstolens målkansli? Sök då anställningen som domstolshandläggare!
Om tjänsten
Arbetsdomstolen är en specialdomstol med uppgift att pröva arbetsrättsliga tvister. En arbetstvist är en tvist om kollektivavtal eller en annan tvist som rör förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare. Arbetsdomstolens avgöranden kan inte överklagas. Läs gärna mer på vår hemsida www.arbetsdomstolen.se.
Arbetsdomstolen bedriver sin verksamhet i en kulturminnesmärkt byggnad i Gamla stan i Stockholm.
Vi söker två domstolshandläggare till målkansliet på grund av pensionsavgångar. Målkansliet består idag av fyra domstolshandläggare, en domstolsadministratör, en vaktmästare, en kamrer, en IT-samordnare och en kanslichef.
Arbetsdomstolen bedriver sin verksamhet i en kulturminnesmärkt byggnad i Gamla stan i Stockholm.
Vi söker två domstolshandläggare till målkansliet på grund av pensionsavgångar. Målkansliet består idag av fyra domstolshandläggare, en domstolsadministratör, en vaktmästare, en kamrer, en IT-samordnare och en kanslichef.
Dina arbetsuppgifter i huvudsak
- Ta emot, granska och registrera handlingar
- Planera och kalla till förhandling
- Sköta skriftväxlingen i målen och sammanställa material inför förhandlingar
- Bevaka tidsfrister
- Expediera domar och beslut
- Hantera inkommande e-post
- Dagliga kontakter med parter, ombud, myndigheter och allmänhet via telefon och e-post
- Ordna, förteckna och sortera in handlingar i arkivet
- Bearbeta och publicera Arbetsdomstolens domar och beslut för webben och årsboken
- Planera och kalla till förhandling
- Sköta skriftväxlingen i målen och sammanställa material inför förhandlingar
- Bevaka tidsfrister
- Expediera domar och beslut
- Hantera inkommande e-post
- Dagliga kontakter med parter, ombud, myndigheter och allmänhet via telefon och e-post
- Ordna, förteckna och sortera in handlingar i arkivet
- Bearbeta och publicera Arbetsdomstolens domar och beslut för webben och årsboken
Vem är du?
Krav:
- slutförd och godkänd gymnasieutbildning
- aktuell och flerårig erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete
- mycket goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift samt talar och förstår engelska
- hög IT-mognad, mycket goda kunskaper i Microsoft Office.
Det kan vara meriterande om du har:
- erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom offentlig förvaltning eller från juridisk verksamhet
- erfarenhet av utvecklingsarbete och digital omställning
- eftergymnasial utbildning som är relevant för jobbet.
Personliga egenskaper:
Som person är du ansvarstagande, noggrann och strukturerad. Du är positiv och stabil och verkar för att skapa goda relationer med alla kolleger på domstolen. God samarbets- och kommunikationsförmåga är en förutsättning för att lyckas med uppdraget.
Du arbetar självständigt och bidrar med egna initiativ och din kompetens till gruppens gemensamma arbete. Du har förmåga att se helheten och kan arbeta effektivt och konstruktivt även under perioder med hög arbetsbelastning. Du har gott omdöme samt ett flexibelt och prestigelöst förhållningssätt vilket gör att du har lätt för att anpassa dig efter ändrade förutsättningar. Andra viktiga egenskaper för rollen är att vara serviceinriktad och kvalitetsmedveten.
För att trivas på Arbetsdomstolen ska du också tycka om att arbeta i en liten grupp med stort gemensamt ansvar. Eftersom de vana vid att hjälpa varandra med arbetsuppgifter, även om ansvarsområdet kan vara något annat, behöver du dela detta synsätt. Av den anledningen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.
- slutförd och godkänd gymnasieutbildning
- aktuell och flerårig erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete
- mycket goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift samt talar och förstår engelska
- hög IT-mognad, mycket goda kunskaper i Microsoft Office.
Det kan vara meriterande om du har:
- erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom offentlig förvaltning eller från juridisk verksamhet
- erfarenhet av utvecklingsarbete och digital omställning
- eftergymnasial utbildning som är relevant för jobbet.
Personliga egenskaper:
Som person är du ansvarstagande, noggrann och strukturerad. Du är positiv och stabil och verkar för att skapa goda relationer med alla kolleger på domstolen. God samarbets- och kommunikationsförmåga är en förutsättning för att lyckas med uppdraget.
Du arbetar självständigt och bidrar med egna initiativ och din kompetens till gruppens gemensamma arbete. Du har förmåga att se helheten och kan arbeta effektivt och konstruktivt även under perioder med hög arbetsbelastning. Du har gott omdöme samt ett flexibelt och prestigelöst förhållningssätt vilket gör att du har lätt för att anpassa dig efter ändrade förutsättningar. Andra viktiga egenskaper för rollen är att vara serviceinriktad och kvalitetsmedveten.
För att trivas på Arbetsdomstolen ska du också tycka om att arbeta i en liten grupp med stort gemensamt ansvar. Eftersom de vana vid att hjälpa varandra med arbetsuppgifter, även om ansvarsområdet kan vara något annat, behöver du dela detta synsätt. Av den anledningen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Varmt välkommen med din ansökan senast den 3e september 2025. Ansök genom att klicka på ansök på https://www.poolia.se.
För att vi ska kunna bedöma din ansökan ber vi dig att
Arbetsprov kommer eventuellt att ingå i urvalsprocessen.
Anställningsform: Tillsvidareanställning, inledande provanställning om sex månader.
Anställningens omfattning: Heltid.
Tillträde: Snarast efter överenskommelse.
Löneform: Månadslön.
Antal anställningar: Två
Diarienummer: 102/2025.
Har du frågor om anställningen?
Kontakta rekryteringskonsulten Maria Widell- Vuopio på Poolia, tel. 070-202 27 05.
Företrädare för ST är domstolshandläggaren Eva-Lena Arvidsson, tel. 08-617 66 19.
Företrädare för Saco är rättssekreteraren Lina Cajvert, tel. 08-617 66 63.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Arbetsdomstolen kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Poolia är ett registrerat rekryterings och bemanningsföretag, vi är auktoriserade av Kompetensföretagen och har kvalitetssäkrade processer och rutiner.
För att vi ska kunna bedöma din ansökan ber vi dig att
- Besvara frågorna
- Bifoga CV och personligt brev
- Ladda upp underlag som styrker att du har en slutförd och godkänd gymnasieutbildning och från andra kurser som du vill åberopa.
Arbetsprov kommer eventuellt att ingå i urvalsprocessen.
Anställningsform: Tillsvidareanställning, inledande provanställning om sex månader.
Anställningens omfattning: Heltid.
Tillträde: Snarast efter överenskommelse.
Löneform: Månadslön.
Antal anställningar: Två
Diarienummer: 102/2025.
Har du frågor om anställningen?
Kontakta rekryteringskonsulten Maria Widell- Vuopio på Poolia, tel. 070-202 27 05.
Företrädare för ST är domstolshandläggaren Eva-Lena Arvidsson, tel. 08-617 66 19.
Företrädare för Saco är rättssekreteraren Lina Cajvert, tel. 08-617 66 63.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Arbetsdomstolen kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Poolia är ett registrerat rekryterings och bemanningsföretag, vi är auktoriserade av Kompetensföretagen och har kvalitetssäkrade processer och rutiner.
Kontaktperson
Maria Widell-Vuopio