Sektionsadministratör

Sista ansökningsdag: 2025-07-09

Referensnummer: 74087

Roll: Administratör

Ort: Stockholm

Omfattning: Heltid

Är du en administratör som uppskattar variation och att vara en viktig del av ett sammanhang där det administrativa arbetet spelar en central roll? Har du erfarenhet från partsvärlden – det vill säga från en arbetsgivarorganisation, facklig organisation alternativt från juridisk verksamhet? Då kan du vara den vi söker till tjänsten Sektionsadministratör till Sveriges Kommuner och Regioner (SKR)!

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och avser direktrekrytering till SKR. Vi arbetar med löpande urval, varmt välkommen med din ansökan redan idag!

Om arbetsplatsen:
Kommuner och regioners verksamheter är välfärdens kärna. Det är verksamheter som berör miljontals människor, varje dag. Våra medlemmar har gett oss ett tydligt uppdrag: att Sverige ska ha världens mest innovativa och omtänksamma välfärd.
De kommande åren står vi inför utmaningar som kräver mod, kreativitet, kompetens och förändringsvilja. Vi tar med det som är bra idag när vi skapar morgondagens välfärd. Vi möter förändring med utveckling. Vi tror på dig och på din förmåga.

Dina arbetsuppgifter i huvudsak

Som sektionsadministratör på förhandlingssektionen hos Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) får du en central roll i att stötta sektionens arbete. Du blir en del av ett engagerat team på cirka 25 medarbetare som arbetar med arbetsgivarfrågor och kollektivavtalsförhandlingar. Ett kunnigt och stabilt administrativt stöd är förutsättning för att sektionen ska kunna leverera med hög kvalitet, struktur och effektivitet och du får använda din kompetens i en miljö där noggrannhet, servicekänsla och flexibilitet uppskattas. Arbetstempot är periodvis högt och emellanåt tidskritiskt. Rollen är både bred och varierad – du hanterar kvalificerade administrativa uppgifter men är också bekväm med att ta dig an mer rutinmässiga arbetsmoment.

Du arbetar nära förhandlingsledningen och är ett viktigt stöd i deras dagliga arbete. Dina arbetsuppgifter innefattar bland annat:
  • Ärende- och dokumenthantering
  • Stöd till chefer och förhandlingsledning
  • Minnesanteckningar, protokoll och mötesadministration
  • Utskick, bokningar och beställningar
  • Praktiskt och administrativt för- och efterarbete vid möten och förhandlingar
  • Administration kopplad till tjänstepensionsstiftelse och partsgemensamma nämnder
  • Enklare schemaläggning för vår medlemsrådgivning

Vem är du?

För den här tjänsten söker vi dig som trivs att vara i ett sammanhang där tempot kan växla och arbetsuppgifterna ser olika ut från vecka till vecka. Inflödet av uppgifter är ojämnt och ställer höga krav på flexibilitet. Arbetet kan under vissa perioder innebära arbete kvällar och helger.

För att lyckas i rollen ser vi att du har:
  • Arbetslivserfarenhet från partsvärlden, dvs från arbetsgivarorganisation eller facklig organisation alternativt från juridisk verksamhet.
  • Aktuell och flerårig administrativ erfarenhet där du har arbetat med dokumenthantering och hanterat ekonomiska administrativa uppgifter.
  • Utbildning på gymnasial nivå, gärna med någon kompletterande administrativ utbildning.
  • Mycket god systemvana, särskilt i Office 365.
  • Mycket goda kunskaper i svenska, i såväl tal som skrift.


Det kan vara meriterande om du har:
  • Erfarenhet av att arbeta i Public 360 eller andra ärendehanteringssystem.
  • Erfarenhet av att arbeta i SharePoint.


Som person är du flexibel, har en stark känsla för service och ett öga för vad som behöver göras – och ser till att det blir gjort. Du trivs med att ta ansvar, är självgående och har förmåga att skapa goda relationer. Arbetet förutsätter noggrannhet och ordningssinne, lyhördhet och integritet.

Det är ofta stor variation på arbetsdagarna som kommer bestå av planerat arbete med inslag av mer oförutsägbara arbetsuppgifter. Det underlättar därför om du bidrar med ett lösningsinriktat förhållningssätt och professionellt bemötande. Vi kommer fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Om verksamheten

Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är en medlems- och arbetsgivarorganisation för Sveriges kommuner och regioner. Genom kunskap, råd och service till våra medlemmar stärker vi dem i deras uppdrag att utveckla välfärden för alla invånare. Vi är en mötesplats för kommuner och regioner och tillsammans utvecklar vi demokrati och välfärd utifrån medborgarnas behov i hela landet. Vi påverkar regering, riksdag och EU genom att ge förslag på hur vi bäst utvecklar demokrati och välfärd.

SKR har ca 500 medarbetare och kontoret är placerat vid Slussen i Stockholm. Som medarbetare på SKR har du flexibilitet att arbeta delvis på kontoret och delvis från annan plats, med utgångspunkt i verksamhetens behov.

I den här rekryteringen samarbetar SKR med Poolia. Du visar intresse genom att registrera CV och ett motivationsbrev genom att klicka på ansök på https://www.poolia.se. Vi ser fram emot att ta del av din ansökan så snart som möjligt, dock senast den 9:e juli 2025. Eventuella frågor besvaras gärna av Poolias rekryteringskonsult: Maria Widell-Vuopio
Email: Maria.widell-vuopio@poolia.se

Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Varmt välkommen med din ansökan!