Taktisk Inköpare – Bli en nyckelspelare inom inköpsverksamheten på Saab!

Sista ansökningsdag: 2025-06-27

Referensnummer: 74023

Roll: Inköpare

Ort: Karlskrona

Omfattning: Heltid

Har du flerårig erfarenhet av inköp och trivs i en roll där du får arbeta nära både leverantörer och interna funktioner? Vi söker en självgående Taktisk Inköpare med god förmåga att hantera såväl avtal som snabba behov i verksamheten.

Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Varmt välkommen med din ansökan!

Om tjänsten

Som Taktisk Inköpare på Saab kommer du att spela en central roll i att säkerställa att organisationen har de resurser och produkter som krävs – när de behövs. Rollen är bred och kombinerar operativa inköpsuppgifter med taktiska insatser och visst kategoriansvar. Du ansvarar för hela inköpsprocessen från behov till kontraktering, vilket innefattar att inhämta och utvärdera leverantörsofferter, förhandla avtal och säkerställa att samtliga affärsvillkor – som frakt- och betalningsvillkor, NDA:er och ramavtal – är korrekt definierade och dokumenterade.

I rollen samarbetar du tätt med interna funktioner såsom teknik, produktion, logistik och lager, och har ett löpande ansvar för att artiklar och lagermaterial inom din kategori är uppdaterade i affärssystemet.

Tjänsten är ett konsultuppdrag med önskad start efter sommaren och fortlöper fram till September 2026, med möjlighet till förlängning. Under uppdraget blir du anställd på Poolia.

Dina arbetsuppgifter i huvudsak

-Inhämta leverantörsofferter, förhandla och kontraktera

-Arbeta aktivt med NDA:er, avtal och vissa upphandlingar

-Delta i och driva tvärfunktionella kategori- och upphandlingsteam

-Säkerställa ett fungerande material- och informationsflöde inom din kategori

-Agera som kontaktperson för utvalda leverantörer (leverantörsansvar, POC)

-Se till att affärssystemet är uppdaterat med korrekta artikel- och leverantörsdata

-Arbeta med leveransuppföljning, påminnelser och hantering av avvikelser

-Bidra till förbättringsinitiativ kopplade till inköpsprocessen

Vem är du?

Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta med inköp, gärna med fokus på taktiskt eller operativt inköp. Du har relevant utbildning inom inköp eller ekonomi och är van vid att arbeta självständigt och ta ansvar för hela inköpskedjan. Du har god förståelse för kategoriarbete, och du har erfarenhet av att förhandla och skriva avtal, inklusive NDA och ramavtal. Du är strukturerad, lösningsorienterad och trivs med att ha många kontaktytor både inom och utanför organisationen. Har du dessutom erfarenhet av leverantörsutveckling ser vi det som meriterande.

Om verksamheten

Som konsult blir du anställd via oss på Poolia. Konsultrollen passar dig som på kort tid vill skaffa dig bred erfarenhet. Vi erbjuder dig chansen att arbeta på populära arbetsplatser med välkända varumärken där du kan utveckla din kompetens och bredda ditt CV. Vi vill att du ska må bra och trivas med oss på Poolia. Därför erbjuder vi dig friskvårdsbidrag, rabatter på olika träningsanläggningar och ordnar regelbundet sociala aktiviteter. Självklart omfattas din anställning på Poolia av kollektivavtal, försäkringar, tjänstepension samt företagshälsovård.

Kontaktperson
Madelene Ekström