Ekonom med administrativt ansvar till AjaBajaCancer

Sista ansökningsdag: 2026-01-12

Referensnummer: 5191

Roll: Ekonomiassistent

Ort: Stockholm

Omfattning: Heltid

Vill du kombinera din ekonomikompetens med ett meningsfullt arbete? AjaBajaCancer är en ideell förening som grundades 2018 med målet att underlätta vardagen för familjer som drabbats av barncancer. Vår vision är att ingen ska behöva känna sig ensam när ett barn drabbats av cancer. Under det senaste året har vi stöttat ca 600 familjer – och vi utvecklar stödet hela tiden.

Nu söker vi dig som vill vara en nyckelperson i vårt team – med ansvar för både ekonomi och administration. Hos oss får du möjligheten att vara med och bygga upp en ny roll och utvecklas tillsammans med en växande organisation.

Om tjänsten

Som ekonomiadministratör hos oss får du ett varierande uppdrag med både operativa och strategiska inslag. Du kommer arbeta nära Generalsekreteraren och vara ett viktigt stöd för hela verksamheten. Det här är en roll för dig som är självgående, strukturerad och gillar att hitta smarta lösningar på nya utmaningar. Då mycket av det arbetet idag sköts av generalsekreteraren tillsammans med externa resurser, behöver vi nu stärka upp internt. Eftersom AjaBajaCancer är ansluten till både Svensk Insamlingskontroll och Giva Sverige, ingår även särskild rapportering och uppföljning kopplat till det, liksom återrapportering för beviljade bidrag och effektmätning. Utöver de ekonomiska uppgifterna innehåller rollen också en rad administrativa uppgifter kopplade till gåvohantering, event, inköp och CRM-system.

Dina arbetsuppgifter

Ekonomi

Löpande bokföring och avstämningar
Månadsrapporter och årsbokslut
Lönehantering, skatter och arbetsgivaravgifter
Fakturering och hantering av leverantörsfakturor
Budgetarbete och ekonomisk uppföljning
Kontakt med revisorer och myndigheter

Administration
Säkerställa god ordning i dokumentation och arkivering
Hantering av medlemsregister och administrativa rutiner
Administrativt stöd till generalsekreteraren
Utskick till externa parter
Beställning av material och övriga administrativa uppgifter

Finansiering
Identifiera relevanta fonder och stiftelser
Skriva och skicka ansökningar om bidrag och projektmedel
Uppföljning och rapportering till finansiärer

Du bidrar även till att:
Stärka föreningens varumärke och synlighet
Följa upp och analysera verksamhetens resultat
Verka för kostnadseffektivitet och ständiga förbättringar
Stötta övriga roller i organisationen

Vem är du?

Vi söker dig som är strukturerad, självgående och trygg i din ekonomiska kompetens – men som också brinner för ideellt arbete och AjaBajaCancers syfte.

Vi ser att du har:
Eftergymnasial utbildning inom ekonomi/redovisning eller motsvarande erfarenhet
Erfarenhet av bokföring och ekonomiadministration
Kunskap om löner, skatter och regelverk
God administrativ förmåga och digital kompetens
Erfarenhet av att skriva fond- och stiftelseansökningar (meriterande)

Du uttrycker dig obehindrat på svenska och har goda kunskaper i engelska, både i tal och skrift. Rollen kräver att du är självgående och driven – du tycker om att ta ansvar och är lösningsorienterad. För att trivas hos oss är du prestigelös, nyfiken, serviceinriktad och en god lagspelare. Rollen innebär många parallella arbetsuppgifter, vilket ställer krav på flexibilitet, struktur och en stark social förmåga.

Om verksamheten

AjaBajaCancer är en ideell förening som grundades 2018. Vi arbetar för att ingen ska känna sig ensam när ett barn drabbas av cancer. Genom personligt stöd och kollektiv gemenskap skapar vi sammanhang där alla berörda kan känna delaktighet. Vi strävar efter att vara närvarande där familjer behöver oss – och att göra våra röster hörda i samhällsdebatten. År 2021 utsågs vi till "Årets medmänniskor" på Svenska Hjältargalan.

Läs mer på ajabajacancer.se

Kontaktperson
Nele Turemark